Leren meten

Ik heb er al veel discussies over gehad: hoe kan je leren meten?

Twee weken geleden begeleidde ik een groep die ik de voorbije tien jaar af en toe ontmoet. Eén van de deelnemers was al gestresseerd bij de gedachte dat hij op het einde van de dag een evaluatieformulier zou moeten invullen. Ik stelde hem meteen gerust dat ik geen klassieke evaluatie zou doen.

Met klassieke evaluatie bedoel ik het quoteren van een aantal dimensies met een score op tien bijvoorbeeld.Deze dimensies kunnen dan zijn: meerwaarde voor het werk, voldeed aan de verwachtingen, duidelijke documentatie, … Naast een score kunnen de deelnemers eventueel ook nog iets schrijven.

Dit soort evaluatie is enkel een effectmeting en leert je heel weinig over de blijvende effecten van het leren. Daarnaast is het ook maar een effectmeting, die deelnemers vaak vlug-vlug invullen om snel naar huis te gaan. Neem het ze eens kwalijk…

Ik vind het sowieso wel fijn om op het einde van een dag even te peilen naar hoe mensen erbij zitten. Ik doe dat door twee vragen te stellen en te vragen om er minstens één woord bij te schrijven: “oewast” en “oewist”. Of in het mooi Nederlands: “Hoe was het?” en “Hoe is het?” Op die manier gaat het ook even over hoe mensen erbij zitten na een dag hard werken. Ook belangrijk om hier ruimte aan te geven.

Of de dag echt effect heeft kan beter gemeten worden aan de hand van concrete acties en experimenten die mensen uitvoeren naar aanleiding van de dag. Als elke deelnemer een concrete actie formuleert die hij/zij gaat uitvoeren in de dagen/weken na de vormingsdag, en dit opgevolgd wordt door een buddy en op volgende team- en andere vergaderingen, verandert er echt iets.

Uiteindelijk moet dat de bedoeling zijn van leren: niet enkel nieuw denken installeren over een aantal zaken. Dit is al goed. Het verandert echter niets in de praktijk. Dus moet de bedoeling van leren zijn nieuw denken ook te vertalen in nieuw doen. Op die manier verandert er echt iets en heeft leren echt en blijvend effect.

Leren meten kan dus enkel door te kijken welke andere zaken er gebeuren in de organisatie naar aanleiding van een leermoment. Alle andere effectmetingen zijn leuk, geven energie en kunnen ondersteunend zijn om ook daadwerkelijk te gaan experimenteren met nieuw gedrag.

2014-09-27 18.20.45