11, 18, 25 januari, 1 februari & 3 mei 2022 – 9-17u – Wisselende locatie (afhankelijk van deelnemers) – €1111

Maak van kwaliteitszorg de motor van je organisatie

Kwaliteitszorg in welzijn van A tot Z.

Kwaliteitszorg is een krachtig instrument om te bouwen aan je organisatie.

Het is een tool om je visie, missie en waarden te vertalen naar de dagelijkse praktijk zodat de mensen die een beroep doen op je organisatie de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben, je medewerkers een plek vinden waar ze graag werken en goed begeleid worden en je organisatie groeit en bloeit. Daarnaast houdt de overheid ook toezicht op de kwaliteit van je organisatie.

Tijdens dit opleidingstraject verkennen we kwaliteitszorg van A tot Z en gaan we echt aan de slag met het kwaliteitssysteem van je eigen organisatie. Wil je een goede basis rond kwaliteitszorg – of je basiskennis opfrissen – en dit ook meteen vertalen naar je eigen organisatie dan ga ik graag samen met jou en de andere deelnemers aan de slag.

 

Doelgroep

Kwaliteitscoördinatoren, stafmedewerkers, leidinggevenden die met kwaliteitszorg bezig zijn in welzijnsorganisaties en hier verder in willen groeien – zowel starters als mensen die hun kennis willen opfrissen.

Resultaat

Kwaliteitszorg van A tot Z zit in je rugzak

Het kwaliteitssysteem in je organisatie is verder uitgebouwd

Inhoud

  • Meerwaarde van kwaliteitszorg

  • Verwachtingen van de overheid (per sector)

  • Een werkbaar zelfevaluatieinstrument

  • Meetbaar maken van kwaliteit

  • Projectmanagement

  • Goesting creëren bij medewerkers

Begeleider: Koen Joly

Zelf was ik eind jaar ’90 kwaliteitscoördinator in een kleine voorziening voor mensen met een verstandelijke beperking. Daar werd ik al gebeten door het vertalen van alle verplichtingen naar iets dat werkt en mensen goesting geeft. Doorheen enkele andere jobs heb ik steeds gezocht naar de meerwaarde van kwaliteitszorg voor een organisatie.

Sinds 2003 coach ik mensen, teams en organisaties, o.a. in de zoektocht naar het bouwen van een kwaliteitssysteem dat werkt – met andere woorden: dat ervoor zorgt dat visie, missie en waarden in de praktijk vertaald worden en dat mensen betrokken zijn.

Ik ben steeds gebeten door de idee dat kwaliteitszorg een fantastisch middel is om een organisatie te bouwen die er – vertrekkend vanuit de eigen visie, missie en waarden – in slaagt mensen goesting te geven en op die manier de juiste ondersteuning te bieden aan de mensen die een beroep doen op de organisatie. Dit idee elke keer weer mee in de praktijk vertalen geeft mij veel goesting, die ik graag deel met alle deelnemers.

Deelnemers vertellen

Goesting & 'de ballen' om het gekende eens in vraag te stellen & naar alternatieven te durven kijken.
Als het werkt voor je organisatie, is het goed.
Creativiteit om om te gaan met kwaliteitszorg.
Deze opleiding geeft je handvatten om op maat van zorg- en welzijnsvoorzieningen kwaliteitszorg passend in te zetten en leert je gebruik te maken van creatieve insteken om maximale betrokkenheid te creëren.
Koen is een krak in zijn vak, creatief met kwaliteitszorg aan de slag, passend voor jouw voorziening.
Een andere KEIK op kwaliteitszorg. Doe vooral inspiratie op en maak een eigen ontwikkeling door als kwaliteitscoördinator.
Mijn visie op kwaliteit werd sterk verruimd. Het was verhelderend om kwaliteit om te zetten van ‘papierwinkel die in orde moet zijn’ naar ‘hoe kan kwaliteit werken op de werkvloer’. Enorm veel leuke tools gekregen om mee aan de slag te gaan en toe te passen. Heel interactieve en flexibele workshop afgestemd op de deelnemers.
Door de kleine groepssamenstelling is elke workshop ook een vorm van intervisie, heel leerrijk.
Verschillende sectoren zijn vertegenwoordigd, de gelijkenissen zijn soms groter dan gedacht.
Pragmatische kijk op kwaliteitszorg.
Geeft goesting.
De aparte aanpak werkt, en is absoluut geschikt om de tijd te nemen om over kwaliteitszorg na te denken en ermee aan de slag te gaan.