VOLZET – zet je op de wachtlijst – bij voldoende interesse komt er een nieuwe reeks – 5 dagen (telkens 9-17u) – €1250 – Leuven

 

Maak van kwaliteitszorg de motor van je organisatie (7de editie)

Kwaliteitszorg in welzijn van A tot Z.

Kwaliteitszorg is een krachtig instrument om te bouwen aan je organisatie.

Het is een tool om je visie, missie en waarden te vertalen naar de dagelijkse praktijk zodat de mensen die een beroep doen op je organisatie de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben, je medewerkers een plek vinden waar ze graag werken en goed begeleid worden en je organisatie groeit en bloeit. Daarnaast houdt de overheid ook toezicht op de kwaliteit van je organisatie.

Tijdens dit opleidingstraject verkennen we kwaliteitszorg van A tot Z en gaan we echt aan de slag met het kwaliteitssysteem van je eigen organisatie. Wil je een goede basis rond kwaliteitszorg – of je basiskennis opfrissen – en dit ook meteen vertalen naar je eigen organisatie dan ga ik graag samen met jou en de andere deelnemers aan de slag.

 

In samenwerking met

Doelgroep

Kwaliteitscoördinatoren, stafmedewerkers, leidinggevenden die met kwaliteitszorg bezig zijn in welzijnsorganisaties en hier verder in willen groeien – zowel starters als mensen die hun kennis willen opfrissen.

Resultaat

Kwaliteitszorg van A tot Z zit in je rugzak

Het kwaliteitssysteem in je organisatie is verder uitgebouwd

Inhoud

  • Meerwaarde van kwaliteitszorg

  • Verwachtingen van de overheid (per sector)

  • Een werkbaar zelfevaluatieinstrument

  • Meetbaar maken van kwaliteit

  • Projectmanagement

  • Goesting creëren bij medewerkers

Begeleider: Koen Joly

Zelf was ik eind jaar ’90 kwaliteitscoördinator in een kleine voorziening voor mensen met een verstandelijke beperking. Daar werd ik al gebeten door het vertalen van alle verplichtingen naar iets dat werkt en mensen goesting geeft. Doorheen enkele andere jobs heb ik steeds gezocht naar de meerwaarde van kwaliteitszorg voor een organisatie.

Sinds 2003 coach ik mensen, teams en organisaties, o.a. in de zoektocht naar het bouwen van een kwaliteitssysteem dat werkt – met andere woorden: dat ervoor zorgt dat visie, missie en waarden in de praktijk vertaald worden en dat mensen betrokken zijn.

Ik ben steeds gebeten door de idee dat kwaliteitszorg een fantastisch middel is om een organisatie te bouwen die er – vertrekkend vanuit de eigen visie, missie en waarden – in slaagt mensen goesting te geven en op die manier de juiste ondersteuning te bieden aan de mensen die een beroep doen op de organisatie. Dit idee elke keer weer mee in de praktijk vertalen geeft mij veel goesting, die ik graag deel met alle deelnemers.

Deelnemers vertellen

Ik onthoud vooral hoe Koen vanuit verwondering telkens tot de kern van een probleem kan komen! Koen weet ook te boeien vanuit zijn onvoorspelbaarheid: saai wordt het niet!
Als het werkt voor je organisatie, is het goed.
Creativiteit om om te gaan met kwaliteitszorg.
De manier waarop het gebracht wordt (inspirerend, op een vlotte en toegankelijke manier) maakt dat het blijft hangen en dat je er ook echt iets mee doet. Het heeft voor mezelf binnen mijn functie zeker een denkproces in gang gezet, waardoor ik binnen onze organisatie verder wil toewerken naar een kwaliteitszorg die meer efficiënt, doelgericht en praktisch werkbaar is.
Rond 'kwaliteit' een vijfdaagse opzetten die enthousiasmeert, die naar binnen doet kijken en ook naar buiten, die uitnodigt om te leren en waar wenselijk te excelleren, die uitdeelt en doet delen, en die zelfs een oude rot goesting doet krijgen om er verder mee bezig te blijven: il faut le faire.
Koen heeft op een heel eigen, creatieve en interactieve manier ons laten stilstaan bij hoe het bezig zijn met kwaliteitszorg een versterking van de visie en werking van de organisatie is. Het samen nadenken over en uitwisselen van initiatieven vanuit meerdere door Koen aangeboden invalshoeken en kaders vormt zeker een meerwaarde. Verwacht je aan veel reflectie binnen een aangename setting.
Het was verassend om te ervaren dat kwaliteitszorg ook boeiend kan zijn en een boost kan geven aan uw organisatie. De manier van was out of the box!
Op een andere manier naar een zwaar onderwerp kijken en er steeds opnieuw goesting in hebben om er aan de slag mee te gaan.
Er wordt eigenlijk dagelijks aan kwaliteit gesleuteld, maar nu is er een structuur en plan. Verder wordt er sterk ingezet op de gedragenheid in alle geledingen.
Wat mij betreft denk ik dat er alvast geen week voorbij is gegaan dat ik de overhandigde info niet, al is het maar kort, raadpleeg. Een aanrader voor iedereen die met kwaliteit bezig is, nieuw in functie zoals mezelf, of als intervisie voor wie reeds langer gekend is me de materie. De pijlers van het kwaliteitsbeleid op een gefundeerde en heldere maar ook erg toegankelijke wijze gebracht. Dit in een heel gemoedelijke sfeer met veel aandacht voor interactie en eigen inbreng.
De opleiding reikt contacten aan met andere kwaliteitsmedewerkers met dezelfde ambitie en knopen. De opleiding inspireert en is effectief doordat ze zelf is opgebouwd volgens de principes die ze voorstelt. Er is veel aandacht voor de verwachtingen en context van iedere aanwezige en de onderwerpen die actueel leven binnen en buiten de groep. De methodieken die aangereikt worden, zijn ook ruim inzetbaar.
De 5-daagse opleiding i.v.m. kwaliteitszorg, was voor mij een inspiratie- en reflectiebron. Stap voor stap kreeg ik meer inzicht over het vertalen van de richtlijnen/wetgeving vanuit de overheid, naar mijn eigen organisatie. Een vertaling aangepast aan onze eigenheid ! Een vertaling gedragen door ‘de werkvloer’ ! Ik heb nog een hele weg te gaan om van kwaliteitszorg de motor van de organisatie te maken maar ik zit nu met vertrouwen aan het stuur.
Ik heb door mijn inzichten een verandering in gang kunnen zetten met het nodige enthousiasme dat ik kreeg van de vijfdaagse: basis = missie visie, deze gaan we als voorziening nu vastleggen, het kwaliteitsdenken overbrengen en het meer als een gedragenheid zien en uitdragen waardoor directie ook geprikkeld is om hierover meer bij te leren… Ik neem de cursus er nog vaak bij en heb fijne contacten ontwikkeld waarmee we ervaringen kunnen uitwisselen. Een must voor iedere kwaliteitsdenker, groot of klein!
Deze opleiding geeft je handvatten om op maat van zorg- en welzijnsvoorzieningen kwaliteitszorg passend in te zetten en leert je gebruik te maken van creatieve insteken om maximale betrokkenheid te creëren.
Koen is een krak in zijn vak, creatief met kwaliteitszorg aan de slag, passend voor jouw voorziening.
Deze opleiding geeft je handvatten om op maat van zorg- en welzijnsvoorzieningen kwaliteitszorg passend in te zetten en leert je gebruik te maken van creatieve insteken om maximale betrokkenheid te creëren.
Koen is een krak in zijn vak, creatief met kwaliteitszorg aan de slag, passend voor jouw voorziening.
Een andere KEIK op kwaliteitszorg. Doe vooral inspiratie op en maak een eigen ontwikkeling door als kwaliteitscoördinator.
Mijn visie op kwaliteit werd sterk verruimd. Het was verhelderend om kwaliteit om te zetten van ‘papierwinkel die in orde moet zijn’ naar ‘hoe kan kwaliteit werken op de werkvloer’. Enorm veel leuke tools gekregen om mee aan de slag te gaan en toe te passen. Heel interactieve en flexibele workshop afgestemd op de deelnemers.
Door de kleine groepssamenstelling is elke workshop ook een vorm van intervisie, heel leerrijk.
Verschillende sectoren zijn vertegenwoordigd, de gelijkenissen zijn soms groter dan gedacht.
Pragmatische kijk op kwaliteitszorg.
Geeft goesting.
De aparte aanpak werkt, en is absoluut geschikt om de tijd te nemen om over kwaliteitszorg na te denken en ermee aan de slag te gaan.